Vezels verlagen risico hart- en vaatziekten bij vrouwen

Vrouwen die dagelijks voldoende voedingsvezels binnenkrijgen (hallo, roggebrood, groenten, noten!) hebben 25 procent minder kans op hart- en vaatziekten dan vrouwen die nauwelijks vezels consumeren. Dit ontdekten onderzoekers van de Lund Universiteit in Zweden, nadat ze de eetgewoonten hadden onderzocht van 20.000 inwoners van Malmö.
Bij mannen was het effect van voedingsvezels veel kleiner, merkten de onderzoekers. Hoe dit precies komt weten ze nog niet, al vermoeden ze dat het iets te maken heeft met het feit dat vrouwen hun vezels uit gezondere producten halen dan mannen.
Toe aan meer voedingsvezels in je maaltijden? Neem zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, voeg kidneybonen, avocado en kiemen toe aan je salades en eet vaker broccoli- want die supergroente is niet alleen een goede bron van vitaminen en antioxidanten, maar ook van healthy vezels.
Je hart zal blij met je zijn.










